Van Johannesburg naar Kaapstad

Kwa Zulu Natal

Vanmorgen weer vroeg uit de veren. Om 08.00 uur vertrekken we weer. We rijden eerst door Manzini, we zien daar het parlementsgebouw en het stadion dat gebruikt wordt voor de ceremonies ter ere van de koning. Het is vandaag zondag en overal zien we keurig geklede mensen, die naar de kerk gaan.

Verder door richting het Zuiden van Swaziland. We zien een aantal aapjes langs de weg en veel velden waar suikerriet verbouwd wordt. De koffiestop houden we nog in Swaziland. We rijden dicht langs de grens van Mozambique. In dit deel van Swaziland staan veel kleine ronde hutjes en is er veel armoede. Er komen ook veel vluchtelingen uit Mozambique hier naar toe.

Door naar de grens, Swaziland uit en lopend naar de douane van Zuid-Afrika. Het is hier drukker als waar we Swaziland binnen kwamen. Dus allemaal even wachten in de rij. Als iedereen door de douane is, weer de bus in. We zijn weer in Zuid-Afrika.
We rijden de provincie Kwa Zulu Natal binnen. Vroeger waren dit 2 provincies. Het land dat van de Zulu's was. En het deel dat in 1497 door Vasco da Gama op eerste kerstdag ontdekt werd. Hij noemde het land daarom Natal.

In de bus vertelt Tiaan ons de geschiedenis van Shaka Zulu. Shaka werd geboren als ongewenst kind (Shaka betekend ongewenst). Als hij als jonge man met een steekspies een luipaard dood, krijgt hij daardoor veel respect. Hij wordt bevorderd tot hoofdman en wordt later zelfs koning. Eind 18e eeuw was er veel strijd tussen de stammen. De Zulu stam was toen een onbeduidende stam. Shaka ontwikkelde nieuwe legers en nieuwe wapens, waaronder een lange speer. Shaka wilde zijn grondgebied vergroten en veroverde vele stammen. Zijn veldtochten werden ook wel mfecane (verplettering) genoemd. Kort voor een botsing met de Xhosa stam, die onder bescherming stond van de Engelsen, bond Shaka in. Hij werd vermoord door zijn halfbroer Dingane, die zelf koning wilde worden.
Inmiddels kwamen ook de Voortrekkers in de provincie om zich te vestigen. Dingane zette een val op. Hij tekende een contract waarin de Boeren een stuk land kregen. Hij nodigde de voortrekkers uit voor een afscheidsdans. De Boeren moesten traditie getrouw hun wapens buiten de Koninklijke Kraal achter laten. Toen de dans het hoogtepunt bereikte werden alle Boeren door zijn krijgers vermoord. De krijgers gingen naar het Voortrekkers kamp en wilden de achtergebleven vrouwen en kinderen vermoorden. Deze slag verloren de Zulu's. In december 1838 namen de voortrekkers wraak. De boeren vuurden kogels en kanonnen af op de Zulu's. Duizenden Zulu's werden vermoord. De rivier kleurde rood van het bloed en heet sindsdien Bloedrivier. Nog elk jaar herdenken Zulu's en Afrikaners de Slag bij de Bloedrivier

Tot zo ver wat geschiedenis. We rijden verder de provincie Kwa Zulu Natal binnen. Rijden langs ananasvelden en zien weer aapjes langs de weg. We lunchen in Hluhluwe (dat je uitspreekt als Slusluwee). Na de lunch rijden we nog 15 minuten naar het Hluhluwe National Park.

Het Hluhluwe National Park is in 1895 geopend en behoort tot de oudste natuurgebieden van Zuid-Afrika, Vroeger gebruikte Shaka Zulu dit als privé jachtterrein. We gaan weer met jeeps. Nu met de goedlachse Afrikaan Israël als onze ranger.

We rijden om 14.00 uur het park in. Het is erg warm en veel beesten laten zich daarom niet zien. Wel zien we van dichtbij een zwarte neushoorn, iets wat heel bijzonder blijkt te zijn. Verder toch nog wel wat beesten gezien, zoals buffels, zebra's, giraffen, olifanten, impala's etc. Maar helaas geen leeuw. Dus de hele Big Five zien gaat niet meer lukken. Het park zelf ligt in een heel mooi natuurgebied. Daar ook erg van genoten, mat name de mooie vergezichten. Het is momenteel nog erg droog in Zuid-Afrika, het wachten is op de regentijd, die tegen november begint.

Onderweg naar het hotel valt de schemering in. Overal zien we vrouwen en kinderen onderweg gaan om water te halen, of met volle emmers water op hun hoofd terug naar huis.
Bij aankomst in het Protea Hotel, staat de koffer al op de kamer. Ik heb kamer 15, een hele grote, luxe kamer, met klein terras en een bad! Ga ik zeker gebruik van maken.
Even wat uitgerust en op het terras zitten lezen. Lekker gegeten en ik ga straks nog maar even van het bad gebruik maken. Morgen hoeven we niet zo heel vroeg op, pas om 07.30 uur.

Alie Cobelens-Schelling

Hallo Franca, wat een prachtige reis en wat heb je al veel beleefd. Tot nu toe het uitgeprint en mee naar Corrie genomen. Dat je zo tussen de mensen bent en ziet hoe zij daar leven. En de geschiedenis van hun land en taal leert, geweldig!!! Geniet er van. Veel liefs van Corrie en Alie.