Van Johannesburg naar Kaapstad

van Pretoria naar Orhighstad

Om 07.00 worden we gewekt, 8.00 uur ontbijt en 9.00 uur in de bus. Het is nog erg rustig in Pretoria. Het wordt een mooie dag, de zon schijnt nu al. Ons eerste bezoek is aan het Voortrekker Monument. Het monument vertelt het verhaal van de Afrikaner pioniers die vanaf 1836 de Kaap verlieten om aan de Britse overheersing te ontsnappen. In 1938, honderd jaar na de slag bij de Bloedrivier werd het monument het symbool van de Afrikaner eenheid. In de hal beneden staat een cenotaaf, een soort grafkist, die elk jaar op 16 december om 12.00 uur precies wordt verlicht door een zonnestraal die binnenvalt door een opening in het dak. Met de hysbak (= lift) naar boven om van een mooi uitzicht te genieten. Beneden is een soort museum.
We vervolgen de reis met een bezoekje aan het woonhuis van Paul Kruger, dat is ingericht als museum. Paul Kruger was de laatste president van de Zuid-Afrikaanse Republiek. In het woonhuis alle vertrekken bekeken en een deel was museum. Ook stond er de treinwagon die hij altijd gebruikte.

Vervolgens een rondrit door het centrum van de stad, waar we op het church plein een aantal mooie gebouwen zien en ook het standbeeld van Paul Kruger. Vervolgens langs de Union building en daarna verlaten we de stad en rijden oostwaarts de snelweg op. (de N4). Na een uurtje rijden stoppen we bij Witbank voor de lunch. We stoppen bij een grote Mall. Samen met Margreeth ga ik de winkels langs. Als eerste voor een stekker, want Zuid-Afrika zit niet op de wereldstekker. Nog even broodjes gehaald bij de Pick n Pay en na een kop koffie weer verder in de bus. We rijden door een vlak uitgestrekt landschap. Pas als we vlak bij het hotel zijn wordt het heuvelachtiger ven groener

De route gaat verder langs plaatsjes met bekende namen als Middelburg en Belfast. Het is een streek waar veel forellen gekweekt worden. We stoppen in Lydenburg. De naam betekent 'stad van het lijden' en heeft betrekking op een mislukte poging om een stad te stichten in het met malaria besmette gebied. Tiaan vertelt ons al een deel van de geschiedenis, o.a. over de Hottentotten, Bosjesmannen en Bartholomeus Diaz.

Nu nog een uurtje rijden naar hotel. De oprijlaan van het hotel nis 6km lang en onverhard. Hier zien we dan ook de eerste beesten: struisvogels, gnoes, koedoes en een hele kudde buffels. Dus die kunnen we alvast afstrepen van de big Five. We waren nog net op tijd voor de zonsondergang, dus daar konden we nog even van genieten.
Nu zit ik voor mijn huisje op het terras van Hannah Lodge in Orhigstad. Straks gaan we eerst met zijn allen wat drinken en daarna eten. Een buffet, dus ik ben benieuwd. Morgen staan we vroeger op, om 06.00 uur, dus maar niet te laat naar bed.6

Ik heb nu pas tijd om op Internet te gaan. Eten was lekker, bosvarken, kip, een stoofschotel en diverse toetjes. Ga straks weer terug naar mijn lodge. Foto's uploaden gaat hier niet. Netwerk is te traag, doe dit morgen

Jan

Lieve Franca,

Leuk om zo je reis te volgen!

Veek plezier en groeten,

Jan

Carla

Franca, kijk je uit voor de wilde beesten in Afrika! En, mag je ook nog roken daar? Groetjes, en veel plezier, Carla