Van Johannesburg naar Kaapstad

Rondje Kaap-Schiereiland

Vandaag een druk programma. We gaan het hele Kaapschiereiland rond.

We vertrekken om 08.00 richting Houtbay, een vissershaven. Aan de Westkant van het Kaapeiland, net onder Kaapstad. Daar stappen we aan boord van een boot die ons naar Duiker Eiland zal brengen. We gaan daar de zeehondjes bekijken. De eerste 2 zien we als we nog aan de wal staan. Na even langs alle kraampjes gelopen te zijn, gaan we aan boord. We varen de haven uit de zee op, naar het zeehonden eiland. We dachten dat we er een paar zouden zien, maar er zijn er wel honderden, in de zee en op de rotsen van het eiland lagen ze over elkaar heen. Het zijn voornamelijk mannetjes die hier zijn, die blijven er tot ze 8 tot 12 jaar zijn en zich voort kunnen planten. Het was een prachtig gezicht om dit zo van dichtbij te zien.

Daarna door naar Kaap de Goede Hoop, het Zuidelijkste puntje van de Kaap. Dit ligt in een natuurreservaat waar ook veel bijzondere planten groeien. Wij zagen een deel van het fynbos. Het waaide er behoorlijk, dus niet zo vreemd dat er zoveel schepen juist hier vroeger vergaan zijn. Allemaal zijn we op de foto gegaan bij het bordje: Kaap die Goeie Hoop, die mees Suidwestelike punt van die vasteland van Afrika. Nog wat foto's genomen van de wilde zee kust en daarna weer door. Het waaide hard, dus we zijn flink uitgewaaid allemaal.

Nu door naar de Cape Point, een uitzichtpunt aan de Kaap. Onderweg zagen we veel bavianen op de rotsen, langs en op de weg. Ze blijken erg brutaal te zijn, dus overal zag je bordjes dat bavianen wilde dieren zijn en dat je ze niet moet voeren. Aangekomen bij Cape Point ben ik met het treintje: de flying dutchman de 585 meter naar boven gegaan, als je wilde kon je het ook lopen. Het uitzicht was echt mooi. Je kon ver uitkijken over de Kaap, de zee en de rotsen. Ook hier flinke wind. Bij een Amerikaan waaide zelfs het fototoestel weg, zo de zee in. Boven aan de top stond ook nog een vuurtoren, waar je naar toe kon klimmen. Beneden aangekomen, snel koffie gehaald voor in de bus.

Inmiddels was het 13.30 en kwamen we voor de lunch aan in Simon's Town. Aan deze haven is de marinebasis van Zuid-Afrika gevestigd. Vroeger lagen hier ook de schepen van de VOC. Op het terras even lekker een broodje gegeten en weer verder net de bus. We zitten ondertussen aan de Oostelijke kant van het Kaap Schiereiland.

Op naar de pinguïns op Boulders Beach. Hier bevind zich een kolonie zwartvoet pinguïns. (ook wel de Afrikaanse pinguïn). Ze zijn zo een 35 cm hoog en in 1984 zijn ze hier aan land gekomen. Leuk om er zoveel bij elkaar te zien, op de rotsen en op het strand. We konden over de houten vlonders lopen en ze van heel dichtbij zien. En Louise, ik heb ze allemaal de groeten van je gedaan.

Als laatste voor vandaag naar de Botanische tuin KirstenBosch, dat tegen Kaapstad aanligt. De tuin is in 1913 aangelegd om de inheemse flora van Zuid-Afrika te beschermen. Het is een van de grootste botanische tuinen ter wereld. We hadden een uurtje om de tuinen te bekijken, dus lang niet alles kunnen zien. Ik heb een klein rondje gelopen, langs alle gekleurde voorjaarsbloemen, fynbos en door de schiereiland tuin. Ik weet niet precies hoe alle bloemen en bomen heten, maar het zag er erg mooi en kleurrijk uit. Toen ik naar de uitgang terugliep, zag ik nog een deel waar allerlei sculpturen stonden.

Om 18.00 uur waren we weer terug in het hotel, veel buiten geweest vandaag, flink uitgewaaid en veel zon gehad. Ik heb even makkelijk gedaan met eten, want het is een lange dag geweest, met weer heel veel indrukken. Ik zit rozig en zonverbrand op de bank in mijn kamer.
Als laatste voor vandaag sluit ik af met de welbekende zin: Het was een prachtige dag vandaag.

Reacties

Reacties

Alie

Franca, wat heb je weer veel gezien vandaag, vooral de zeehondjes en de pynguins. En de bavianen niet te vergeten. En ik kan mij voorstellen wat een mooi uitzicht het was, zo kijken over de Kaap. En dan ook nog die Botanische tuin..... Wat zal je weer genoten hebben. En er komt nog meer. Veel groeten van Corrie en Alie.

Jan

Sluit me helemaal bij de reactie van Alie en Corrie aan: ik heb deze reis inmiddels op m'n verlanglijstje geplaatst! Was het afscheidsdiner ook lekker en leuk?

Fijne laatste dag morgen en goede terugreis,

Jan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!