Van Johannesburg naar Kaapstad

Op weg naar Kaapstad

Vanmorgen de koffer weer gepakt en op naar Kaapstad, een rit van ruim 450 km. We vertrokken weer om 08.00 uur

We reden eerst weer richting George om de eerste stop te maken in Mossel Baai. Hier kwam Bartolomeus Diaz als eerste Europeaan aan in Zuid-Afrika. We konden daar het Bartolomeus Diaz museum bezoeken, waar een replica van het schip staat waarmee hij aankwam. We hebben eerst koffie gedronken en wat boodschappen gedaan. Daarna nog wat foto's gemaakt van de haven.

We lieten de Indische Oceaan achter ons en reden door het binnenland via Albertina en Heidelberg door naar Swellendam, waar we de lunch hadden. Ik had een heerlijk roosterbroodje met springbok carpaccio. Het in1743 gestichte Swellendam is de op 3 na oudste stad van het land. Hier zaten vroeger de Hollanders, dat kon je ook goed aan aan de huizen en kerken die er stonden.

Daarna via Rivier zonder End door naar Kaapstad. We reden door uitgestrekte gebieden met daarachter nog de uitlopers van de bergen. Eerst nog veel struisvogelboerderijen, maar later ook veel koeien en schapen. Hoe dichter we bij het Kaap-Schiereiland kwamen, zagen we ook steeds meer wijnvelden.

We reden nog door de bergen en ineens zagen we onder ons Kaapstad liggen en later ook het hele schiereiland erom heen. Het ligt allemaal mooi aan de zee. Aan de Atlantische Oceaan. Hoe dichter bij we kwamen hoe beter we Kaapstad in beeld kregen. We hadden een korte file, maar daarna reden we de stad binnen.

Vroeger was Kaapstad maar een kleine stad. Toen de Hollanders in 1652 aan land gingen bij de Tafelbaai wilden ze er geen nederzetting bouwen, maar deze plek gebruiken voor bevoorrading van de schepen. Nu is het een echte wereldstad.

Als eerste kwamen we langs de Townships. Daarna richting centrum, langs het WK-stadion. We kwamen voorbij het Waterfront, op loopafstand van het hotel, waar diverse restaurantjes zitten. We reden ook langs de Tafelberg. Eigenlijk zouden we die vandaag op gaan, maar hij was dicht omdat de Tafelberg in de bewolking hing. En dat terwijl de rest van Kaapstad een hele blauwe lucht had. We gaan dit nu op een anderen dag proberen.

Om 17.15 uur waren we bij het Ritz hotel. Ik heb een kamer op de 9e verdieping en kijk vanuit het raam richting zee, richting WK-stadion en over een groot deel van Kaapstad.

Omdat we naar het Westen gereisd zijn, blijft het in Kaapstad langer licht. Mijn koffer op de kamer gezet en meteen gaan wandelen over de boulevard langs het strand. Daar ook even met Louise gebeld. Het weer is goed, iets minder warm dan in het Oosten van Afrika, maar toch zonnig en 22 graden. De komende dagen zelfs nog wat warmer.

Nu zit ik op mijn hotelkamer en kijk uit over een verlicht Kaapstad. Ik zie ver in de zee een vuurtoren lichtje draaien en kijk over alle huizen richting de boulevard. We gaan de komende dagen nog veel zien van het hele Kaapse Schiereiland, dus nog een paar goed gevulde dagen voor de boeg,