Van Johannesburg naar Kaapstad

De Blyde River Canyon

Om 6.00 uur worden we gewekt, de koffer buiten gezet en richting ontbijt. Tijdens het ontbijt verzamelden zich ineens al het personeel en ze begonnen te zingen. Eerst het Afrikaans volkslied en daarna nog wat liederen met dans erbij. Erg leuk zo vroeg op de in Ochtend.

Om 08.00 uur de bus in voor een panoramaroute door de Blyde River Canyon. De eerste bij de Three Condavels (een condavel is een ronde Afrikaanse hutje) een rotsformatie met drie ronde toppen die lijken op de ronde hutten van de Xhosa en de Zulu's. We hebben een prachtig uitzicht en we zien de eerste kraampjes, meteen de eerste souvenirs gekocht, een mooi houten masker voor bij mijn verzameling

Daarna doorgereden naar de Bourke's Luck Potholes hier komen de Treur Rivier en de Blyde Rivier samen. Door erosie zijn hier cilinderachtige gaten in de rotsformaties ontstaan. Het was even klauteren om er te komen, maar het resultaat was echt fantastisch. Je kon over bruggen lopen om de rotsen van alle kanten goed te zien. Weer naar boven geklommen en op de terugweg nog even door een klein museumpje gelopen. Nagebouwde rotsen met alle dieren die er zich hier bevinden (geen echte helaas). Nog even bij de kraampjes gekeken en op naar de volgende stop.

Dat was de Berlin Waterfall, genoemd naar een van de eerste Duitse missionarissen. Ook hier weer een stukje afgedaald. Er was ook een klas Afrikaanse schoolkinderen, allemaal in uniform en die wilden maar wat graag op de foto. Door naar Gods Windows. Hier kun je 700 meter de diepte kijken en heb je een mooi uitzicht. Helaas was het iets heiig, maar toch wat mooie foto's kunnen maken. We reden door de vroegere thuislanden naar de Pinnacle, een 30 meter hoge kwartietzuil. Na een flinke klim naar beneden, kregen we er ook nog een mooi uitzicht bij.

Tot nu toe zijn we in erg rustige gebieden geweest, met goede, lange wegen waar weinig verkeer is. Alle Afrikaanse mensen zijn erg vriendelijk. De meeste spreken ook Engels. Maar Afrika heeft 9 officiële talen. Engels, Afrikaans en 7 inheemse talen. Het Afrikaans blijft een leuk taaltje. Zo gebruiken ze steeds een dubbele ontkenning, zoals: Ik wil nie loop nie. En werkwoorden worden niet in meervoud gebruikt, dus je krijgt zinnen als: ik ga slaap.

Tegen 13.00 uur kwamen we aan in Graskop. Een gezellig, toeristisch plaatsje. Samen met Liset en Margreeth eerst een Art Shop bezocht, en ja, ik heb daar een olifant gekocht en alvast kaarten en postzegels. Verder een zijden winkeltje bekeken en nog wat rond gelopen. Nog even snel een bakje koffie met een tosti. En weer terug naar de bus.

Om 16.00 uur waren we in ons hotel in White River. Mijn koffer was even zoek, maar bleek achteraf te zijn gebracht naar een andere kamer 422. Nu zit ik op een terrasje met uitzicht op een groot meer. Van de late zon te genieten, want het weer is echt zomers, zo een 30 graden.
Vanavond kunnen we eten in het hotel en dan niet te laat naar bed. Morgen om 4.30 uur opstaan. We gaan dan de hele dag naar het Paul Kruger Nationale Park.

En er staan foto's! Je kunt ze bekijken door boven in op Foto's te klikken en door te klikken naar Zuid Afrika

Louise

Wat een schitterende foto's zeg. En wat actief dat je zoveel hebt geklommen en gelopen. Ik wacht met spanning al je volgende verhalen af,

liefs van ons,

Louise

Jan

Een jaloersmakende reis zeg!

Groeten, Jan