Van Johannesburg naar Kaapstad

Op safari in het Krugerpark

Het is vandaag een nationale feestdag: Erfenisdag, dus veel mensen hebben vrij. Er worden dan ook meer mensen verwacht in het Krugerpark dan op een normale dag.

Ook wij gaan vandaag de hele dag naar het Krugerpark. We krijgen bij de receptie een kopje koffie en we krijgen een ontbijtpakket mee. Je moet er vroeg bij zijn want dan zijn de wilde dieren nog actief. Later als het warm wordt slapen ze op plekken waar ze moeilijker te zien zijn. We stappen daarom om 05.20 uur in de bus richting Krugerpark. En om 06.00 uur in de open jeep bij onze ranger voor vandaag, Mo. Het is zo vroeg in de morgen nog behoorlijk koud, dus lekker mijn fleeze nog aan.

Het Krugerpark is ontstaan in 1898 (toen heette het Sabie Game Reserve). De volksraad van de Zuid-Afrikaanse Republiek diende toen een wetsvoorstel in om het gebied van het Oude Transvaal Lage Veld tot beschermd gebied te verklaren. Paul Kruger, wiens naam het park nu draagt, had niets met natuurbescherming. Maar om sympathie te winnen, gaf Paul Kruger zijn naam aan het park bij de oprichting van het bij de Afrikaanse jachtliefhebbers weinig populaire natuurgebied.

In de ruim 100 jaar, dat het park nu bestaat, is het uitgegroeid tot een grootte van 2/3 van Nederland. De omvang is 300 km lang en 100 km breed. En komen er 1 miljoen bezoekers per jaar.

We vertrekken met de jeeps het park in. En inderdaad, de dieren zijn op dit tijdstip nog erg actief. We zien al snel giraffes, olifanten, buffels, impala's, gnoes en vele soorten tropische en roofvogels. De rangers staan met elkaar in contact en geven zo aan elkaar door waar bepaalde dieren te zien zijn. Mo kreeg door dat er een luipaard gesignaleerd was, dus wij met hoge snelheid naar de plek waar hij was. Een luipaard laat zich niet gauw zien, dus we hadden geluk. Dicht langs de weg liep hij op zijn dooie gemak en kon ik er mooie foto's van maken. De jeep reed in zijn achteruit mee met het luipaard en ineens zaten we op een personenauto. Gelukkig alleen blikschade (bij de personenauto), dus toen alles geregeld was konden we gewoon verder rijden.

Tegen 09.00 uur komen we aan bij het RestCamp Skukuza. Hier kunnen we het ontbijtpakket nuttigen. In de winkel meteen een boekje met kaart en gids van het Krugerpark gekocht. In het Afrikaans!

Na het ontbijt weer verder in de jeeps. Het is inmiddels al behoorlijk warm, er wordt zelfs gezegd dat het vanmiddag 40 wordt. Het waait gelukkig wel in de jeep, maar zelfs de wind is warm. Weer verder op pad om beesten te spotten. Een aantal dieren die we in de ochtend gezien hebben, zien we weer. Maar nieuw zijn 2 soorten apen, reuzeschilpadden, zebra's, koedoes. Ik kan ze niet eens allemaal noemen.

Weer terug naar Skukuza voor de lunch. En om half 2 weer verder in de jeep. In de middag komen we nog krokodillen tegen, nijlpaarden en weer heel veel vogels. Tegen 4 uur verlaten we het park via de uitgang Phabeni.

We hebben vandaag flink wat kilometers gemaakt in het park. Maar als je op de kaart kijkt zie je dat we eigenlijk alleen in het Zuidelijkste deel zijn geweest. De score van de Big Five staat nu op vier. De leeuw hebben we gemist, maar misschien komt die van de week nog.

Bij terugkomst in hotel met een aantal mensen nog nagenoten van de mooie dag op het terras. Er waren er zelfs bij die de hele Big Five al gezien hebben. Het was vroeg opstaan vanmorgen, maar het Krugerpark maakte dat weer helemaal goed. Net al even de kaarten geschreven en op de post gedaan en een douche genomen, want het is behoorlijk warm geweest. Nog een avondje in het Pine Lake Hotel in White River. Morgen verlaten we voor 1 dag en nacht Zuid-Afrika en gaan we de grens over naar Swaziland
Ik ga proberen elke dag een paar foto's te plaatsen, dus wie wil kan ze bekijken