Van Johannesburg naar Kaapstad

Naar Swaziland

Vanmorgen weer om 06.00 uur op. Vergeleken met gisteren was het uitslapen. Een heerlijk ontbijt en om 08.00 uur de bus in.

Vandaag rijden we naar Swaziland. Het is wat bewolkt maar de temperatuur zo vroeg op morgen is al goed. We rijden door plaatsen met namen als Witrivier en Nelspruit. Nelspruit was een van de WK-steden. We zijn nu in de provincie Mpumalange (het vroegere Transvaal). We stoppen even in Malelane voor de koffie. Voor de lunch inkopen gedaan bij de Spar, die hebben ze hier ook.

We rijden door naar de grens. Eerst Zuid-Afrika uit en daarna lopen we naar de douane van Swaziland om ons daar in te laten stempelen. Terug de bus in en we zijn in Swaziland!

Swaziland is in 1750 ontstaan, toen een groep mensen zich afzonderde en een stuk land bezette. Vanaf 1902, na de boeren oorlog, werd het een koninkrijk. Het was een staat met eigen beschikking en was toen nog een kolonie van Engeland. Sinds 1968 is het een onafhankelijke staat. Het land heeft een koning en het heeft een 1 staten partij. Swaziland is 17.000 km2 groot, er wonen 1 miljoen mensen. En er is veel armoede. De bewoners van Swaziland houden erg vast aan tradities en zijn erg bijgelovig. Zo maken ze veel gebruik van een Sankama, dit is meestal een vrouw, die in contact kan komen met de voorvaderen. De Sankama is dan traditioneel gekleed en smeren hun gezicht in met witte klei. Zij kunnen mensen beschermen tegen boze geesten.

In Swaziland zijn 2x per jaar grote ceremonies, allebei ter ere van de koning. De eerste is de fruitceremonie: Het lichaam van de koning wordt dan ceremonieel gereinigd, waardoor zijn kracht wordt hersteld. De tweede is de Rietedans, waarbij de koning een jonge maagd als zijn nieuwe vrouw aanneemt. Alle maagden verzamelen zich dan en dansen voor de koning.

We stoppen voor de lunch in Ngwenya. Daar staat de glasfabriek van Swaziland. Omdat het vandaag zaterdag is, is hij gesloten. Mensen brengen oud glas en dat wordt dan gerecycled en tot nieuw glas geblazen. Wel de winkel bezocht en nog wat souvenirs ingeslagen. Er waren nog enkele kleine Afrikaanse winkeltjes. Dus nog even overal gekeken.

We rijden verder door de plaatsen Mbabane en Mazini. Mazini is een grote stad. Hier stoppen we bij een Swazi marktje. Alle kraampjes bekeken en bij de laatste kraam ging ik languit in het rode zand. Gelukkig heb ik me niet bezeerd.

Tegen vieren kwamen we aan bij het hotel. Even lekker op het terras gezeten en de buurt wat verkend, want het hotel is dan wel eenvoudig maar ligt in een prachtige omgeving. Mooie natuur en heel stil. Je hoort alleen de vogeltjes.

Om 19.00 uur met Liset afgesproken om te eten. De Afrikaners zijn dol op vlees dus een lekker stukjes vlees gegeten. Een Swanilees gerecht: Geflambeerde stukjes rundvlees met een heerlijke saus en gember en mango chutny. De dag sluit ik af om dit alles weer op Internet te plaatsen. Nog even met een boek op het terras en dan heerlijk slapen

Louise

Hoi Franca, wat maak je weer veel mee! Wel heel bijzonder zeg. Leuk om het zo op de voet te volgen.

liefs, Louise