Van Johannesburg naar Kaapstad

Varen in St. Lucia

Vanmorgen pas om 07.45 uur opgestaan, leek wel uitslapen. De koffer hoeft vanmorgen niet gepakt, want we blijven nog een nachtje in dit hotel. Heerlijk ontbeten en om 09.15 uur richting St. Lucia, een half uurtje rijden. Het is vandaag een bewolkte dag en het voelt wat frisser aan dan gisteren.

Met de bus op weg naar het St. Lucia National park. Wat 10 jaar geleden op de Wereld Erfgoed Lijst is geplaatst. We gaan varen op een meer dat in verbinding staat met de zee. Alleen nu even niet, het is al een lange tijd droog. Het meer is momenteel 1 meter diep, de lengte is 60 km. Het is een prachtig natuurgebied met de hoogste beboste duinen ter wereld. Er groeien veel tropische planten en het is vooral bekend om zijn nijlpaarden, krokodillen en tropische vogels.

Om 10.00 uur op de boot. De motor geeft wat problemen, maar om 10.30 uur kunnen we toch vertrekken. Het is inderdaad een heel mooi natuurgebied. De hele stille boot vaart langzaam vooruit. Meteen zien we de eerste groep nijlpaarden. We komen er erg dichtbij en kunnen ze goed zien. Onderweg ook veel tropische- en roofvogels. Sommige kon ik mooi op de foto zetten. Halverwege zien we ook mangrove met daartussen de paden waar de nijlpaarden aan wal gaan om te grazen. We komen nog een aantal groepen nijlpaarden tegen. Het lijkt erop dat de krokodillen zich niet laten zien, maar vlak voor we uitstappen, zien we er toch nog een.

Als we terug lopen naar de bus, komen we langs een winkeltje. De dames beginnen op de trommels te slaan en te zingen. Al snel komt de hoed te voorschijn voor een paar rand.
We rijden door naar het plaatsje St. Lucia, om te lunchen en wat rond te lopen. We zien een klein fruit marktje, waar inwoners van het platteland hun fruit verkopen. We kopen wat kleine ananasjes, die ter plekke worden schoongemaakt, zodat we ze meteen kunnen opeten. Als we nog even doorlopen komen we bij een klein winkeltje waar o.a. kunst wordt verkocht dat door Afrikaanse kunstenaars is gemaakt. Ook worden er spullen verkocht die zijn gemaakt van gerecycled materiaal zoals blik, ijzerdraad en kralen.

Om 14.00 uur weer terug in de bus. We maken even een stop in Mtubatuba. In St. Lucia viel af en toe de stroom uit en 1 medereiziger was toen net aan het pinnen. Wel een bon, maar geen geld. Mtubatuba is de regionale districtsstad waar inwoners van ook de dorpen o.a. hun geldzaken kunnen regelen. Doordat we hier door heen rijden komen we langs een authentieke Afrikaanse markt. Erg leuk om te zien. Er wordt van alles verhandeld en iedereen draagt van alles op zijn hoofd.

Door naar de bank, wij wachten buiten. Er komt net een geldtransport aan. Dat gaat wel wat anders dan in Nederland. Eerst de geldwagen, gevolgd door een ambulance en beveiligd door een stevige man met mitrailleur, die zijn wapen richt op alle voorbijgangers.
Daarna verder naar het hotel. Een deel van de groep gaat een wandeling maken. Maar ik heb toch nog wel wat last van mijn enkel, na de val op de markt. Dus ik doe het even rustig aan. Wat gewandeld bij het hotel en even op het terras zitten lezen. Het is nog wel bewolkt, maar de temperatuur is goed.

Om 19.00 uur afgesproken om te eten. Het buffet in dit hotel is erg goed. Vanavond nog maar een keer in bad. Ik weet niet of ik nog een keer een bad zal hebben. Dus ik neem het er maar van. Morgen gaan we onderweg naar Durban. Vanaf dan reizen we verder via de zee.