Van Johannesburg naar Kaapstad

Naar Durban

Vanmorgen weer heerlijk ontbeten. We wennen al aan het ritme 6,7,8. 6 uur opstaan, 7.00 uur ontbijt, 8.00 uur vertrek.

Vandaag naar Durban. We reden eerst door het gebied waar rond 1900 de tweede Borerenoorlog plaatsvond. Daarna doornaar Richards Bay en we zien daar voor het eerst de Indische Oceaan. We stoppen voor de koffie bij een groot winkelcentrum. Daarna over de N2 door naar Durban. Het laatste stuk rijden we de toeristische route langs het strand.

Durban is de derde grootste stad van Zuid-Afrika, na Johannesburg en Kaapstad en heeft de grootste haven van het land. Er komen elk jaar veel toeristen naar toe. Bijna alle van de 1 miljoen Indiërs wonen in Durban. Rond 1860 werden de Indiers naar Zuid-Afrika verscheept om als goedkope arbeidskrachten te werken op de suikerriet plantages. Na 10 jaar konden ze dan een gratis terugreis krijgen, maar de meesten bleven in Zuid-Afrika. Zij vormen nu 15% van de bevolking. Er is ook een moslim gemeenschap, maar het grootste deel van de inwoners zijn Zulu's.

We rijden Durban binnen, eerst langs armzalige huisjes en hutjes. Veel Zuid-Afrikaners zoeken werk in de stad en komen zo in de wijken te wonen. Ze zijn vaak erg arm. We rijden langs het WK-stadion . Darna door richting centrum, daar staan nog veel gebouwen die herinneren aan de koloniale tijd. Als we over de boulevard rijden is het contrast erg groot. Langs de boulevard staan alle mooie hotels en is er veel politie op de been. Alls je een paar straten verder loopt, zie je oude flats staan en in sommige van die wijken is veel criminaliteit.

Als eerste gaan we naar de Victoria Market. Een Indiase markt. Er worden veel kruiden verkocht en overal wordt ons aangeboden om deze te proeven. Zelf ook maar wat kruiden gekocht. Buiten worden spullen verkocht voor de inyangas (de medicijnmannen). Allerlei drankjes, poten van dieren, gedroogde planten etc.

Na de markt gaan we door naar de lunch. We stoppen bij uShaka Marine World. Een zee aquarium gebouwd in een oud schip. Er is ook een leuk winkelcentrum bij, waar we weer even alle winkeltjes bekijken. Aan het eind is dan het zee aquarium en de Indische Oceaan. Aan de zee koffie gedronken en om 14.00 uur door naar het Raya Hotel

Na het inchecken ging een deel van de groep naar het zee aquarium. Ik ben lekker een stuk gaan lopen. Achter ons hotel bevind zich de Pointstreet waar veel drugs gedeald wordt. Dus die kant ben ik niet opgegaan. Ik ben keurig over de boulevard, de Marine Parade gelopen. Aan de ene kant de hotels en aan de andere kant van de weg allerlei kraampjes. De voornamelijk vrouwelijke verkoopsters zitten of liggen op de grond bij hun koopwaar, in de hoop dat ze iets kunnen verkopen. Ook zie je overal Riksja's, waar je een stukje mee kan rijden. Op de boulevard toch ook wel wat bedelaars en veel politie. Op de terugweg langs het strand gelopen en wat foto's genomen vanaf de pier. Het is weer een lekker temperatuurtje, zo een 24 graden en de zon is er ook weer. Wel staat er veel wind. Bij het oversteken ging ik bijna even de mist in, want ze rijden hier links.

Terug in het hotel even koffie gedronken op het terras. De politie kwam mij nog waarschuwen dat ik mijn fototoestel goed moest opbergen, want op de hoek van de straat hingen wat jongeren rond.

Terug op de kamer even een douche genomen. Om 19.15 uur afgesproken om te eten. Vanavond vis gegeten, erg lekker en toe een stukje minttaart, erg apart, maar ook lekker.

Nu nog even in de weer met de weblog. Morgen hebben we een lange reisdag 675 km.