Van Johannesburg naar Kaapstad

De Tuinroute

Goedemorgen, dames en heren, wat is het weer een fantastische dag. Met deze zin worden wij elke dag verwelkomd in de bus door Tiaan.

We rijden om 08.00 uur Port Elisabeth uit en komen al snel aan, in wat in Afrika de tuinroute wordt genoemd. Het wordt de tuinroute genoemd omdat er in dit deel de meeste en zeldzaamste planten, bomen en bloemen groeien.

We rijden weer over de N2, komen langs de Francis Baai en stoppen bij de een groot ravijn aan de Storms Rivier. Mooie foto´s kunnen maken en ook nog even tijd voor de koffie.
We rijden door naar het Tsitsikamma National Park. 5 Minuten verder stoppen we bij de Ratel Forest Trail. We maken daar een wandeling door een mooi natuurgebied om de Grootboom, de Geelhoutboom, te bekijken. Een hele oude grote boom van 800 jaar oud. We wandelen weer terug door het prachtige bos.

Een half uurtje later stoppen we weer in het Tsitsikamma National Park. Maar nu bij het Stoms Rivier Rustkamp. We komen aan bij een schitterende rotskust aan de zee. De golven komen met meters de lucht in. Daar even een tijdje naar staan kijken en natuurlijk weer mooie foto´s van genomen.

Nu staat een wandeling naar de monding van de Storm Rivier op het programma, een wandeling van een half uur heen en een half uur terug. Aan het eind is dan de grote hangbrug over de Rivier, de Suspension Bridge. Ik begin enthousiast aan de wandeling, maar het zijn constant trappen omhoog en trappen omlaag. Ik ben een heel eind gekomen, maar de brug heb ik helaas niet gehaald. Wel de foto´s van de anderen bekeken. Weer terug gelopen door de mooie natuur, met doorkijkjes naar de zee en een waterval. Onderweg even gezeten, heerlijk rustig, doodstil, je hoorde alleen de vogeltjes.

Weer teruggekomen geluncht en nog even naar de branding van de zee gekeken. Daarna weer onderweg naar Knysna. We passeren de Groot River lagoon en rijden over de Blaukransbrug. Een 216 meter hoge brug waar je, als je dat wilt, vanaf kunt Bungee Jumpen. Vandaag echt een hele mooie dag, met veel natuur, oerbos en de kust.
Vervolgens rijden we door naar Knysna, een toeristisch stadje, waar we de komende 2 nachten verblijven. We rijden eerst door het centrum. Hier ook weer een aantal Victoriaanse huizen. Bij de haven stoppen we nog voor de koffie. Om 15.45 uur komen we aan bij de Knysna Hollow Lodge. We worden weer ontvangen met een welkomstdrankje, snel inchecken, want op 17.10 vertrekken we weer.

Vanavond gaan we varen over de Knysna Lagune. De Indische Oceaan vult de baai 2x per dag met zeewater, terwijl ook het regenwater uit de Outeniquaberge rivier in de lagune stroomt.

Bij aankomst lag de boot al op ons te wachten. Een mooie party boot, met beneden restaurant, boven de bar met stoeltjes en tafeltjes. We werden ontvangen met fonkelwijn en oesters. We voeren door de lagune. Hier zijn ook hele luxe, grote huizen. Een heel contrast met de townships waar we langsreden toen we Knysna binnen kwamen. Mooie foto´s op het buitendek kunnen nemen. Na een uurtje gingen we naar beneden voor het diner. Vooraf lekkere salades en vis, Daarna Gamba´s, Vis, Kip en Beef. Toe Chocolade mousse, baklava en fruit. Was erg gezellig zo met zijn allen, lekker gegeten en flink gelachen. Om 20.00 uur weer terug met de bus. Nu zit ik nog even met een kop koffie op het terras.

Morgen gaan we naar de struisvogels en krijgen we een echte Afrikaanse braai

Alie

Wat een afwisselende reis. Gisteren de townships, met alle indrukken en gevoelens daarbij. En vandaag zo'n mooie reis door prachtige natuur, met veel water, de bootreis, het gezamenlijke eten enz. Maar wat zal je 's avonds moe zijn. Van alle indrukken en wederwaardigheden. Nog veel plezier en genieten maar. Tot de volgende keer.