Van Johannesburg naar Kaapstad

Dagje Oudtshoorn in de Kleine Karoo

Ik zit ondertussen alweer in de West-Kaap. Hier wordt ook weer veel meer Afrikaans gesproken. Onze normale ochtendtijden aangehouden 6,7,8 uur. Vandaag hoeven we geen koffers op tijd buiten te zetten want we komen vanavond in onze lodge terug

Vandaag staat op het programma Oudtshoorn, met de struisvogel boerderij, de Cango grotten, een braai en tot slot een rit naar de Swartsbergerpass.

We vertrekken met een bewolkte lucht en het regent zelfs een beetje, maar er is ons beloofd, dat als we de bergen door zijn dat dan de zon schijnt. En dat klopt inderdaad, over de bergen was het prachtig weer.

We rijden eerst langs de kust naar het plaatsje George, daarna rijden we over de Kaaiman Rivier het Outeniqua gebergte in. Eerst door de wolken, maar daarna begint de zon te schijnen

We rijden de streek in die de Kleine Karoo wordt genoemd. In deze streek worden veel struisvogels gehouden. Na 2 uur rijden zien we de eerste struisvogelboerderijen al. Overal grote groepen struisvogels. Wij brengen een bezoek aan een show farm, want de echte boerderijen zijn zo uitgestrekt, dat daar geen toeristen kunnen komen kijken.

Bij aankomst eerst koffie. Daarna de rondleiding over de farm. We lopen langs alle struisvogels, de mannetjes zijn zwart, de vrouwen grijs. We zien ook een heleboel kleintjes van een week oud. En natuurlijk de eieren, we konden er zelfs bovenop gaan staan. Heb ik dus ook gedaan en vastgelegd op een foto.

De struisvogels worden gehouden voor het grootste deel voor het vlees, dan voor het leer en ook nog voor de veren. De broedtijd is 42 dagen. Als ze 14 maanden oud zijn is het vlees op zijn best en dan......We wisten toen nog niet, dat er straksstruisvogel op ons bord zou liggen.

Na afloop mogen nog een aantal mensen voor de foto op een struisvogel zitten, een aantal durfden er zelfs op te rijden. Zij ontvingen daarvoor een struisvogel rijbewijs. Aangezien het gewicht wat ze kunnen dragen 75 kg is, kon ik er dus niet op. Tot slot een race met jockeys en daarna door naar de Cango Grotten.

Daar aangekomen worden we rondgeleid door een gids die ons meeneemt voor een kijkje in de grotten waar vroeger Bosjesmannen hebben gewoond. Het is een hele grote druipsteengrot met mooie formaties. Er zijn grote zalen waar we doorheen geleid worden met veel staletieten en stalagmieten, sommige al honderd duizenden jaren oud. Het complex is voor het eerst verkend door Jacobus van Zyl, die afdaalde in de duisternis en dacht dat de grotten vijf kilometer lang zouden zijn. Het is niet zo kleurrijk als je zou denken, voornamelijk steen kleuren, maar wel erg mooi. Als toegift begon de gids in de laatste zaal het Afrikaanse Volkslied voor ons te zingen.

Dan gaan we op weg naar onze braai, bij Kobus Se Gat. Er wordt al druk gebraaid als we aankomen, op grote roosters. En wat staat er op het menu: Jawel, struisvogelkebab, maar ook elandworstjes en lamskotelet. Daarbij allerlei groentes en salades. Maar we beginnen met broodjes die in de steenoven gemaakt zijn. Het smaakte allemaal heerlijk. We hebben er goed van gegeten.

Na de koffie, in kleine busjes, de Swartsbergerpass op. We zagen de top al liggen tijdens het eten. Maar nu gaan we naar de top van de berg, om van het mooie uitzicht te genieten. En we boffen, want het is erg helder weer vandaag.

Onderweg komen we nog wat bavianen tegen. Aangekomen op de top staat er een bordje met de tekst: Die Top. Aan de ene kant kunnen we 80 km ver kijken richting Kleine Karoo, de andere kant 160 km naar de Grote Karoo. Het was boven een stuk frisser, maar ik heb mooie foto's kunnen nemen.

Daarna weer terug naar beneden en de grote bus weer in. Het is zo een 2 ½ uur rijden terug naar Knysna. Nu gaat het weer in omgekeerde volgorde: Eerst nog zon, en over de bergen weer bewolking.

Straks de koffer pakken. Morgen weer weg uit Knysna en naar Kaapstad toe.