Van Johannesburg naar Kaapstad

Stellenbosch

Vandaag onze laatste dag in Zuid Afrika. De koffers gepakten ingeladen in de bus. Op weg voor onze laatste excursie.

We reden eerst net buiten Stellenbosch naar de wijnproeverij Neethlingshof. Neethlingshof isruim 160 hectare groot en er groeienwitte en blauwe druiven. We kwamen aanvia delangeoprijlaan. .Het hoofdgebouw, een witte boerderij in koloniale stijl, dateert
uit 1814.

We hadden als eerste de lunch. Een uitgebreide lunch met bij het buffet oa. bobotie, een echt Zuid-Afrikaans gerecht.

Om 14.00 uur door naar de wijn proeverij. We werden rondgeleid en kregen te zien hoe de wijn gemaakt wordt en hoe dezeopgeslagen wordt in de wijn kelder. Daarna volgde het proeven. Eerst werd verteld hoe je moest proeven en daarna mochten we zelf aan de gang. Er werden 5 verschillende wijnen geserveerd. Ik zelf vond de Chardonnay het lekkerste. Nog even tijd om wijn te kopen en daarna door naar Stellenbosch.

Stellenbosch is genoemd naar Simon van der Stel en is de een na oudste Europese nederzetting van Zuid-Afrika. Het is vooral bekend door de huizen in Kaaps-Hollandse stijl. We hebben even lekker kunnen wandelen door dit oude stadje. We stapten uit bij het kruithys. Via de markt liepen wenaar de gereformeerde kerk, daarnarichting theologie universiteit. We zagen onderweg allemaal prachtige huizen en gebouwen. No0g even tijd genomen voorde koffie en weer terug naar Kaapstad.

We werden afgezet bij het Waterfront om nog even te kunnen eten. De meesten namen wat kleins, want vanmiddag hadden we al uitgebreid geluncht. Op een bankje aan de haven gegeten en voor een laatste keer langs de winkeltjes gelopen. Er speelden diverse bandjes du daar nog even bij gekeken.

Om 20.30 uur richting luchthaven

leny

Ik heb weer genoten van de reisverhalen. Wij zijn er zelf geweest in maart 2010. Ikzelf ben nu pas bezig met een verslag maken, dus toevallig zag ik jouw reisverslag. Ach, ik heb nu alweer heimwee
Wij hadden als reisleider ook Tiaan. Geweldige reisleider, helaas probeer ik heb te mailen, maar krijg geen bericht terug. Jammer.....maar ik heb genoten van jouw verhaal